Het college van B&W van de gemeente Ermelo heeft het voornemen de lopende vergunningen voor Tomassen Duck-To in te trekken en de aangevraagde omgevingsvergunning te weigeren. De aanvraag voor de vergunning bleek, ook na herhaald aandringen, incompleet en niet in orde. Het intrekken van de lopende vergunningen heeft een andere grond, er is een Bibob-onderzoek uitgevoerd en dat leverde slecht nieuws op. Er bestaat “ernstig gevaar dat de vergunningen mede worden gebruikt om strafbare feiten te plegen”.
In 2024 kreeg het gemeentebestuur van het Openbaar Ministerie de suggestie om bij de pluimveeslachterij zo’n Bibob-onderzoek te laten uitvoeren De Wet Bibob helpt overheden om crimineel misbruik van vergunningen te voorkomen door integriteitschecks en zorgt voor advies via het Landelijk Bureau Bibob (LBB). Een Bibob-onderzoek is ingrijpend en wordt met zorg ingezet.
Het college benadrukt in het ontwerpbesluit dat het hier niet gaat om incidentele fouten, maar om een ‘patroon van het structureel of in ieder geval herhaaldelijk en recent plegen van strafbare feiten’, er is een lange lijst met bekeuringen, sancties en aanklachten bijgevoegd. Op basis van het advies van het LBB ziet het college geen andere mogelijkheid dan de lopende vergunningen in te trekken.
Een Bibob-onderzoek wordt in Nederland regelmatig uitgevoerd. Ze willen dingen weten over geld (wordt er witgewassen?) en hoe de financiering eruit ziet. Ondermijning (vermengen van legale en criminele activiteiten) wil de wet tegengaan.
Wil je een horecabedrijf starten dan krijg je altijd zo’n onderzoek en dan pas een vergunning.
Dat je een onderzoek krijgt heeft geen gevolgen, als er niets uitkomt is er niets aan de hand en ligt je vergunning snel in de post. Hier kwam wel wat uit en dat kan hen de vergunning kosten. Wat er precies uit het Bibob-onderzoek is gekomen gaat overigens niemand horen. Per wet is geregeld dat zulke informatie niet openbaar gemaakt mag worden.
Het gemeente heeft nu ‘het voornemen tot het besluit’ genomen om de lopende vergunningen in te trekken. Een periode van 6 weken volgt waarin zienswijzen ingediend kunnen worden en daarna volgt het definitieve besluit. Tomassen kan vervolgens in beroep bij de voorzieningenrechter om te laten toetsen of de gemeente een juist besluit heeft genomen.
Omgevingsvergunning
In het andere traject, de omgevingsvergunning, wordt de gemeenteraad voorgesteld om de aanvraag (uit 2018 en gewijzigd in 2024) niet te honoreren en de ontwerpverklaring van geen bedenkingen te weigeren. Gaat de Raad met dit voorstel akkoord dan komt er geen nieuwe vergunning voor alle zaken die buiten de oude vergunning om en buiten het bestemmingsplan gerealiseerd zijn. De Raad vergadert er 10 september voor de eerste keer over.
De burgemeester kijkt niet verder vooruit dan tot vandaag. “Ons werk is een aanvraag te beoordelen en dat hebben we gedaan. Deze aanvraag voor de omgevingsvergunning is onvoldoende. De uitkomsten van het Bibob-onderzoek laten ons daarnaast geen andere keuze dan te handelen om te voorkomen dat er binnen de vergunning strafbare feiten gepleegd worden. Ook dat is onze taak.”
“Realiseert het gemeentebestuur dat met dit besluit de hele eendensector onderuit kan gaan?” vraagt een collega tijdens het persuur. Van Daalen: “We realiseren ons dat de impact groot kan zijn maar dat is niet een gevolg van de uitvoering van onze taken. Die verantwoordelijkheid ligt bij degene die de vergunning aanvraagt en over wie een Bibob-advies gegeven wordt.”
Ontdek meer van DE ERMELOSCHE COURANT - Wij zijn Ermelo
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.