Steeds meer wordt er in Ermelo gefietst. Tegelijk stijgt het aantal ongevallen met fietsers. Reden om binnen de Mobiliteitsvisie van Ermelo een onderzoek te doen naar de mogelijkheid én de wenselijkheid om fietsers meer bescherming te bieden. Bij vier wegen ziet men kans om ze veilig, herkenbaar en aantrekkelijk in te richten als fietsstraat: Paul Krugerweg, Dokter Holtropstraat, Groeneweg en Van Asch van Wijcklaan.
Het zijn niet de minste straten. Gezien de veiligheidssituatie rond Groevenbeek komt de Paul Krugerweg niet als een verrassing. Van school tot DVS tot de kruising met de Hamburgerweg, je zou denken dat weinigen bezwaar maken tegen de inrichting waarbij fietsers alle ruimte krijgen en de rest met minder genoegen moet doen.
Toch is dat niet het geval, de Ermelose Jongerenraad adviseert a contrair, leerlingen zijn evenmin positief. Zij willen graag een vrijstaand fietspad maar daar heeft wethouder Ronald van Veen geen ruimte voor.
GGZ Centraal ligt op haar beurt dwars voor de Asch van Wijklaan. Veldwijk is volgens hen nog in ontwikkeling dus die laan omzetten in een fietsstraat is volgens de instelling niet aan de orde. Bovendien verwachten zij een tegengesteld effect en willen ze niet zoveel verkeers- en aanwijsborden op het landgoed.
De Groeneweg is van een andere orde. Bewoners zijn positief maar of het voor het dorp handig is om deze weg uit de circulatie te halen is de vraag. De Enk en de Gamma grenzen er aan, er parkeren veel auto’s op de Bree en die moeten er allemaal via de Groeneweg naar toe. Het is bovendien een doorsteek naar de Dr. Holtropstraat en het westelijk deel van het dorp. Er rijdt relatief veel vrachtverkeer en busjes.
De Groeneweg is op dit moment voor voetgangers noch fietsers een pretje en dat heeft die reden. Het hopeloze voetpad helpt ook niet. Gaat die drukte matchen met een fietsstraat? Verkeer zal misschien gaan omrijden via de Oude Telgterweg en Hamburgerweg en of je daar blij mee bent? Ronald van Veen, de wethouder: “Het duurt nog even voor het zover is. Van alles moet uitgezocht worden en we kijken nog eens kritisch.”
Het realiseren van vier nieuwe fietsstraten maakt volgens het onderzoek fietsen veiliger, aantrekkelijker, comfortabeler en stimuleert actief gebruik. De straten worden ingericht met rood asfalt en snelheidsremmende maatregelen. Binnen twee jaar na aanleg verwacht men dat zowel het aantal fietsers als de verkeersveiligheid met minimaal 20% stijgt. De Paul Krugerweg en de Holtropstraat gaan in ’27/’28 op de schop, de Groeneweg sluit wellicht af in 2030.
Ontdek meer van DE ERMELOSCHE COURANT - Wij zijn Ermelo
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

