
Bouwvergunning St. vd Brink werd door de wethouder bezorgd
Het traject voor de nieuwbouwvergunning leek eindeloos. “We verloren het vertrouwen in het gemeentebestuur” maar op de 80e verjaardag van St. vd Brink, het transportbedrijf op Veldzicht, erkende het college dat gevoel door de vergunning, in de persoon van Arap-John Tigchelaar, langs de deur te brengen.
St. vd Brink mag bouwen, dat hebben ze nodig. De ambities van het bedrijf zijn helder. “Het meest duurzame transportbedrijf van Nederland” willen ze zijn en ze streven naar 50% CO2 reductie in 2025. Daar krijgen ze bovendien klanten door.
Het bedrijf rijdt zoveel mogelijk elektrisch en anders op HVO (biodiesel). Zelf hebben ze elektrische auto’s en ze stimuleren dat ook onder hun medewerkers. “Naar je werk op de fiets” maar ook willen ze het rijgedrag van chauffeurs verbeteren en, detail, bedrijfskleding circulair maken.
“Ik ken jullie al wat langer en herinner me nog goed die tijd dat ik in een Tesla kwam aanrijden en jij Alex, als dikke Audi-rijder, daar nogal laatdunkend over deed. Kijk eens waar we nu staan en wat een ambities jullie hebben!” Zegt wethouder Tigchelaar in zijn speech. St. vd Brink heeft dan ook een stevige transitie doorgemaakt, van cubic inches naar levenlang duurzaam.
Mikken op duurzaamheid
Niets doe je zonder verdienmodel en als veelgeziene transporter op Nederlandse wegen zag de directie dat de transitie naar duurzaamheid het model voor hen is. “Niet mikken op groei maar op duurzaamheid”. Je moet maar durven in deze mannenbedrijven. Deze jongens durven het en zijn daarmee een voorbeeld voor al die anderen op het industrieterrein en ver daarbuiten. De dikke V6 is niet zaligmakend meer (al blijft-ie mooi).
De vergunning voor de nieuwbouw had veel voeten in aarde. “Twee jaar lang is er door jullie en onze ambtenaren keihard gewerkt. Het ging over van alles: ruimtelijke ordening, stedenbouw, welstand, constructie- en grondrapporten, parkeerplannen, hemelwateropvang, een stikstofplan… ga zo maar door!” roept de wethouder de pijnpunten nog even terug.
Het college erkent de moeizaamheid. “Er is hard gewerkt – soms zichtbaar, veel achter de schermen – om te komen waar we nu staan. Dat is cruciaal, want St. vd Brink is een werkgever van grote betekenis voor Ermelo en de regio. Met zo’n 800 werknemers geeft het bedrijf niet alleen werkgelegenheid, maar ook dynamiek en vakmanschap aan onze lokale economie. Dat verdient waardering” zegt de wethouder in zijn speech voordat hij het plakkaat overhandigt waaruit blijkt dat de vergunning echt is verleend.
Samen optrekken
In het gemeentehuis zelf is de spanning tussen wens en realisatie soms ook voelbaar. Neem de ophangplekken voor spandoeken, in 2023 kwam er zelfs een motie over maar er is er toch een ambtenaar die er wat van vindt. Dat is niet persoonlijk, het is vooral technisch van aard. Zo werkt een gemeentelijk organisatie. Goed en grondig, hoe belemmerend het soms ook voelt.
Het is opvallend dat dit gemeentebestuur de extra stap zet en nadenkt over hoe je zoiets oplost. De actie van AJ Tigchelaar op maandagmorgen liet zien dat deze overheid samen met ondernemers wil optrekken en het van hárte doet.

St. vd Brink kan vooruit en gaat bouwen. Zij vertrekken nog lang niet van Veldzicht.


Vogelgriep meer dan zorgelijk

Speuld wordt pilot in ‘weerbaarheidsplan’

“Wat vindt u er nou van?” Publieks-onderzoek ‘Samen kiezen voor Ermelo’ gestart
Wind: 18km/h S
Luchtvochtigheid: 79%
Luchtdruk: 1007.79mbar
UV-index: 0
8°C
8°C
8°C / 4°C
7°C / 4°C

Email: contact@ermeloschecourant.nl
Whatsapp: +31341559697
