“Wat goed is moet je niet veranderen” zegt Ronnie van de VVV tijdens ons jaarlijkse Braderieklaagmomentje. In het dorp horen we echter andere geluiden. Zeven dinsdagen lang in de zomer ziet een winkelier vanaf 14.00 uur vrijwel niemand meer. Wij schatten de jaarlijkse omzetderving in op vier- tot zesduizend euro per winkel, uitzonderingen daargelaten. De vraag rijst of het uit kan.
Het verschijnsel braderie is onderdeel van een grotere uitdaging: hoe maakt Ermelo zich aantrekkelijker?
Iedereen kent de Braderie van Ermelo, elke Ermeloër komt er zeker één keer per jaar, wanneer is echter niet duidelijk. Dit jaar waren ze bij de eerste twee al op vakantie, het zal de afsluiter worden die pas in de laatste week van augustus gehouden wordt.
De Braderie is superbekend
Winkels doen nauwelijks mee aan de braderie. Je vindt de deur niet, overwoekerd als ie is door marktkramen. Panterbroekjes nemen de stoep over, de kramen staan bij sommigen zowat in de deur, de ondernemer trekt ‘m vanzelf dicht.
In het voetgangersgebied is het iets ruimer maar vanaf Scooby tot het Molenaarsplein zijn winkels zeven dinsdagen onzichtbaar. Ooit deden Ermelose organisaties mee aan de braderie en stond Piet Smit voor DVS de diepvriestaarten uit te venten. Locals zoals zij zie je er niet meer, de braderie is een ding van buiten.
Je kunt niet alles verkopen op zo’n braderie. Op een lokale ondernemer na met de juiste spullen kan de doorsnee centrumwinkelier het er niet kwijt. Horeca gaat uiteraard wél goed op de braderie. Terrassen zitten overvol, de feesten bij Bruijn en langs het Molenaarsplein zijn tof en worden druk bezocht. Er gebeurt zeker wat in het dorp!
Wie draagt de kosten?
De afgelopen jaren is steeds gevraagd om een brede evaluatie maar die is tot nu toe uitgebleven. Willen de huidige ondernemers het houden zoals het is?
De vraag stellen voelt dubbel want zonder toeristen is Ermelo een schamel dorp op de rand van de Veluwe. Van zichzelf is de braderie lollig, iedereen werkt bovendien graag mee aan Ermelo als toeristendorp maar het saldo van kosten en baten lijkt de laatste jaren uit het zicht te zijn geraakt.
De VVV verhuurt niet de duurste kramen, een groot deel van de begroting wordt bovendien in beslag genomen door verkeersregelaars en kosten voor hekwerken. Het levert hen wat op maar ook niet zoveel. Is het alleen de naamsbekendheid van Ermelo die met de braderie gepromoot wordt?
Voor recreatieondernemers is het goed nieuws maar verder? Wie betaalt de rekening?
Aantrekkelijkheid van het dorp
Voor specifieke problemen zoeken toeristen een winkel. Die vinden ze doorgaans maar in drommen lopen ze niet door het dorp. Het centrum oogt nooit als een vrolijk druk vakantieverblijf met aantrekkingskracht. Gezonde omzettoename in verhouding tot het aantal verblijvende toeristen blijkt niet te verwachten.
Vorig jaar kwam de Magic Box-speurtocht erbij als kinderactiviteit – voor een enkeling. In de vakantie loopt-ie aardig met vooral grootouders en kleinkinderen. Zij waarderen het aanbod maar de box levert zelf niets op, gefocussed als de mensen zijn op raamstickers.
Of het bijdraagt aan ‘Ermelo als leuk dorp’ is een vraag. De volumes zijn laag.
Centrum slaan ze over
Toeristen komen sinds de herinrichting van de Stationsstraat en vooral sinds de bouw van de Verbinding steeds minder in het centrum. Supermarkten aan kop en staart van de Stationsstraat gaan goed, aanpalende horeca eveneens.
Ruime parkeergelegenheid is voorhanden maar verder is het boodschappen doen en doorfietsen. Het bos in. Of naar Garderen en Harderwijk. Ermelo als eindbestemming blijft maar onduidelijk. De focus is er de laatste jaren niet op gezet terwijl het probleem wel benoemd is.
Hoe maakt Ermelo zich aantrekkelijker zodat er er ook nog wat verdiend wordt? Realiseert de braderie zoals ingeschat werkelijk een jaarlijks omzettekort van 480.000 tot 720.000 euro (120 winkels, vier- tot zesduizend per zomer)? Op zich is dat prima maar omdat het opstapelt wordt door de zomer heen geconstateerd dat te weinig mensen naar Centrum Ermelo komen.
Over evaluatie zijn nog geen afspraken gemaakt.
Reageren kan op onze facebookpagina (https://facebook.com/ermeloschecourant) of op instagram (https://instagram.com/ermeloschecourant.nl)
Foto ermelobuitenleven
Ontdek meer van DE ERMELOSCHE COURANT - Wij zijn Ermelo
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.