
Decemberactie 2025 afgelopen. Wat deed het?
Drie en een halve ton verkoopwaarde aan decemberbonnetjes werd zaterdag ingeleverd bij de Pauwerstand op de Kerstmarkt. Het doel van de actie is om Ermeloërs te verleiden hun inkopen lokaal te doen en dat is gelukt. Het bedrag was in 2022 nog 250.000 euro, maar dat was natuurlijk voor de inflatie.
Lang niet iedereen die koopt wil meedoen aan de actie, in sommige branches helemaal niet zelfs. Ilja van het Drankenkabinet vertelde vrijdag dat ze nog een beste stapel heeft liggen, bij Elementa ligt ook nog wel wat maar minder dan vorige jaren.
Mooie jaarafsluiter
Je kunt er de conclusie uit trekken dat het werkelijk uitgegeven bedrag een veelvoud is van de ingeleverde loten. Dat geeft de burger moed, zolang mensen lokaal kopen is het prima. Bovendien is deze actie een mooie jaarafsluiter die de hoofden de goede kant op zet: zonder gezond dorp kom je er niet.
Draagt de Decemberactie bij? Vergroot het de omzet en houden winkeliers er iets aan over? Wij hebben op basis van de afgelopen jaren de indruk dat het een gewaardeerde sfeeractie is. Enkele mazzelaars worden op het eind bovendien verrast en gaan met een prachtige prijs naar huis. Het was een vrolijke bedoening op de kerstmarkt en dat telt enorm.
Bedenken = bestellen
Stimuleerde de Decemberactie de omzet? Dat moet blijken. Cijfers over toe- of afname van de omzet in het algemeen en over de afgelopen jaren zijn er niet.
Dichtbij huis kijkend zag Elementa het resultaat in december met 15% toenemen ten opzichte van 2024. Daar stond echter een veel lagere inkoop tegenover. Deze december is minder verkocht en meer service geleverd, al zat er nog een aardige nabrander in. Geen idee of dat overal zo is.
Desondanks wordt het in een dorp als Ermelo spannend. Zit je met je assortiment goed, kan je de klant verleiden naar je toe te komen? Heeft de klant je nog wel nodig? Enkele weken geleden schreven we daar al over. Eén zin in dat artikel viel op: “food heeft geen last van internet”.
Service heeft ook geen last maar de verkoop van spullen lijkt het moeilijker te hebben. Wijn koop je weer niet zo makkelijk online en bier wil je vasthouden maar in het algemeen kan je zeggen dat het koopgedrag permanent veranderd is.
Betaalgedrag
Op basis van betaalgedrag deze december wordt er landelijk een hogere totale pinomzet genoteerd: meer mensen pinnen en het totale bedrag ligt iets hoger dan in december vorig jaar. Het cijfer is iets geflatteerd, meer mensen pinnen omdat ze minder contant betalen.
Meer transacties, iets lagere bon: het aantal pinbetalingen is toegenomen terwijl het gemiddelde bedrag per pin licht onder druk staat. Mensen doen vaker kleinere aankopen.
Het Inflatie-effect is zwakker: vorig jaar dreef inflatie de bedragen nog flink op; dit jaar is dat effect kleiner. De groei komt meer uit volume dan uit prijs.
Verschil per sector:
- Dagelijkse boodschappen & retail: stabiel tot licht omhoog.
- Horeca: wisselend—drukke weekenden, doordeweeks voorzichtiger.
- Non-food cadeaus: groei, maar minder uitbundig dan het jaar ervoor.
Gemak
‘Iets kopen’ is ‘iets bestellen’ geworden, dat gedrag lijkt onomkeerbaar. Meestal ’s avonds op de bank via de telefoon op basis dankzij een ‘nu’ opspelende behoefte of een instagramimpuls. Morgen ligt het er immers al.
Dorpen als Ermelo zullen de confrontatie met zichzelf aan moeten. Meer ambacht, meer service, sfeer, uniciteit en waarde, meer food en noodzakelijkheden?
Qua sfeer deed de Decemberactie precies wat nodig is, voor de andere vragen ligt er een idee klaar om komend jaar dieper onderzoek naar te doen.
Banner: Pauwer Ermelo

Attentiepost

“Wat vindt u er nou van?” Publieks-onderzoek ‘Samen kiezen voor Ermelo’ gestart

Tonsel. Over uitgehaalde paaltjes en verdwenen paarden

‘Vier kerst met ons mee!’

Bosgeluk
Wind: 18km/h ENE
Luchtvochtigheid: 90%
Luchtdruk: 1010.84mbar
UV-index: 0
6°C
6°C
4°C / -1°C
2°C / -4°C

Email: contact@ermeloschecourant.nl
Whatsapp: +31341559697
