De betonbaan, tussen Ermelo en Nieuw-Milligen, was na de oorlog belegd met betonplaten. Elke tien meter een hobbel, je wist precies wanneer je over de rand ging. Ergens begin jaren 80 is de weg geasfalteerd maar voor locals is het nog steeds Betonbaan. In de krant wordt hij sindsdien aangeduid als de Flevoweg.
Dat de Flevoweg vaak in het nieuws komt is jammer. Op de rustige 80 km weg langs de hei blijkt het herhaaldelijk mogelijk om met een auto-ongeluk het nieuws te halen. Google heeft er nogal wat afbeeldingen van staan. Als dagelijkse betonbaanrijder doe je zelf niet zo moeilijk, achter iedere vrachtwagen verstopt zich immers weer een andere en als je pech hebt een trekker. 79 km per uur is de maximale snelheid tussen de kruising bij Uddel en de rotonde bij Speuld.
Voor mannen die dat niet zo door hebben is rust teveel gevraagd. Ze jagen op hoge snelheid langs je heen, op zoek naar de volgende vrachtwagen en het nieuwe obstakel. Vrachtwagens zelf raken ook regelmatig de weg kwijt, het afgelopen voorjaar is zo vaak de berm tussen De Beek en Speuld eruit gereden. Paaltjes om, diepe sporen, en herstellen maar weer.
De politie oefent er met het “tegen het verkeer in inhalen”. Op hoge snelheid tegen de linkerkant aan heel nadrukkelijk hard rijden zodat een tegenligger ziet dat-ie “iets” moet doen. Wegwezen vooral maar hoe is daar onduidelijk want “weg” kan je er niet.
Tegelijkertijd is daar de mafkees met teveel pk’s in het bloed die de bocht langs de hei uitkiest om imponerend in te halen. Soms met een crash tot gevolg. Ziekenhuisopname, helikopters en alles. Alleen omdat iemand niet het fatsoen heeft om 80 te rijden op een 80km-weg.
Het ligt niet aan de weg, het ligt aan de bestuurder. Het gebeurt om half negen, om drie uur, om half zes. Controles worden er regelmatig gehouden, vaak in de bosjes bij de Tonnenberg. Ze helpen niet tegen testosteron en kantoorstress. Dat is de boosdoener en het eindigt te vaak, zoals op 12 juni, met een enorme klap.
De reflex van de wegbeheerder? Meer van die onverlichte slingers zoals bij de Tonnenberg? Bochten, versmallende weggedeelten? Laten we hopen dat er iets beters komt want in de winter zie je die echt niet, er mag sowieso wel een led-lampje bij gezet worden.
In het algemeen werken maatregelen niet op dit soort gedrag, 80 op een tweebaans is voor sommigen veel te langzaam. Dat er kids oversteken die onderweg zijn naar school, dat recreanten op de een of andere manier naar de overkant durven te komen, het is een wonder.
De enige oplossing is ze duidelijk maken dat 80 de fatsoenlijke limiet is en dat er na de bocht weer een nieuwe vrachtwagen rijdt. En anders omrijden via Amersfoort.
Ontdek meer van DE ERMELOSCHE COURANT - Wij zijn Ermelo
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.