HEMA/Jumbo-plannen toegelicht aan raadsleden

“De bloembakken aan de randen, een bewoner die hier al sinds 1981 woont ziet nu bloemen en vindt het prachtig. Bij Jonker komt een nieuw portaal en het rare trapje achterin de Enk, waar Wegerif zat gaat weg en wordt vervangen door een rechte trap die niet dwars op het pad staat maar voor je gevoel in de muur ligt. “Het zal de veiligheid in dat opstoppingshoekje zeker ten goede komen.”

Enthousiast vertelt Sven Gravendeel erover. Samen met Bernadette Gravendeel en Willemien van Bennekom hadden ze de raadsleden uitgenodigd voor een informatieavond waarbij ook nieuwe tekeningen te zien waren.

De idee is dat straks de Jumbo in de HEMA trekt en de HEMA opschuift naar het hele stuk waar ooit de Gelderblom, de slager, visboer en de bakker zaten.

In de bijeenkomst werd alle tijd uitgetrokken om eerst individueel naar de plannen te kijken en vervolgens in een gezamenlijke sessie vragen te beantwoorden.

“Wordt het niet heel druk met al die vrachtwagens?” Willemien van Bennekom: “Vroeger kwamen er wel zeven, acht per dag. Straks krijgt de HEMA er twee per week, plus kleinere leveringen maar niet uit zo’n grote vrachtwagen.

De Jumbo wordt één of twee keer per dag bevoorraad en die komt er vanuit de Groeneweg in, steekt achteruit in een speciale afgescheiden strook en rijdt over de Dr. Holtropstraat tot aan de Gamma weer weg”.

“Parkeren dan?” “De Jumbo wil 120 parkeerplaatsen in een blauwe zone. Omdat nu veel parkeerplekken door personeelsleden en mensen van bedrijven gebruikt worden is de netto beschikbaarheid veel lager dan je zou zeggen.

Voor mensen die de hele dag hun wagen kwijt moeten heeft de gemeente de parking bij het Kerkelijk Centrum ingericht. Een blauwe zone bij de Enk zorgt straks dat er voor iedereen plaats is.”

Een ondernemer uit de buurt blijkt voor zijn gevoel het gewoonterecht te hebben om op De Bree, zo heet die parkeerplaats, veel auto’s neer te zetten. Er staat nog wel meer ‘vast’ ook, campers, busjes, sommige auto’s hebben haast een vaste plek. De aanwezigen kijken hiervan op.

Eerdere schetsen lieten nog niet zo duidelijk zien hoe de achterkant van de Enk er uit gaat zien. Waar nu een wat obscuur straatje ligt, met de muur van de HEMA aan de ene kant en de muur in de achtertuin van de te slopen woningen er tegenover, ontstaat straks een mooie ruimte met veel groen, ook op en tegen wanden. “Moet je je voorstellen als je straks de Groeneweg op komt, wat je dan ziet is echt mooi” licht Sven Gravendeel toe. Het uitzicht van de bewoners van de Groeneweg gaat veranderen, dat zal na al die jaren wennen zijn. “Een centrum staat nooit stil” zei van Bennekom eerder al.

Bert Visser (Progressief Ermelo) vroeg zich af hoe het met de vluchtroutes geregeld is als straks het HEMA-deel wordt afgesloten, en of de gemeentegrond dan aangekocht zal worden. “Aankopen is inderdaad de bedoeling” vertelt Sven. “De vluchtroutes zijn gezekerd via de nieuwe trap naar boven, het nieuw te bouwen portaal bij ‘Jonker’ en de zij-gang naast de huidige HEMA. In het HEMA-pand komt straks ook een vluchtdeur.

Gravendeel en van Bennekom leggen de nadruk erop dat ze luisteren naar mensen. Gravendeel: “in de plannen voor het al gerealiseerde deel van de Enk hadden we de balustrade boven 80 cm hoger gedacht maar de bewoners zagen daar geen brood in. Het idee erachter was de plafonds in de winkels te verhogen. Het is niet doorgegaan, we hebben de bovenrand nu met zinken plantenbakken bekleed en daar was ook wel weerstand tegen. Nu het er is zie je dat bewoners er zelf onkruid uit halen en water geven als ze zich er zorgen over maken. Zo willen we graag werken want het is de omgeving van iedereen.”

De plannen worden nader uitgewerkt en dan vraagt van Bennekom de vergunning aan. Onder aanwezige raadsleden ging de idee rond om binnenkort een beeldvormende politieke tafel te agenderen want dat er over de plannen nog gepraat zal worden is zeker.

Willemien van Bennekom: “Toen we hiermee begonnen was dat omdat het centrum een trekker nodig heeft. Je hebt nu de Verbinding met de winkels erom heen, dat is een sterk gebied. Aan de andere kant van het dorp is er sinds kort de Plus met de Action. Daar is het ook altijd druk maar je wilt ook dat het centrum interessant is voor mensen.

Anders krijg je wat je zo vaak ziet: parkeerplaatsen aan de randen staan vol maar een levenloos centrum waar geen ondernemer zich kan handhaven en geen mens meer komt. Daarom is het belangrijk dat we dit plan ontwikkelen. Natuurlijk kan je niet iedereen tevreden stellen maar we doen ons best.”