
Openheid in de formatie?
Voor de Pinksteren vroegen we de nieuwe coalitie om een formatieupdate. Het hoefde niet inhoudelijk maar vertel even waar je mee bezig bent, vertel iets over het proces. Het kwam niet echt.
Sinds de verkiezingen is het stil en dat heeft het dorp niet verdiend. Dat was althans ons idee, zo moeilijk is het niet om te vertellen waar je mee bezig bent. Dat je over heikele punten je mond houdt begrijpen we dan ook wel weer.
We appten de fractievoorzitters met de vraag om een procesverslagje. Duurde lang, iedereen moest er in meegenomen worden. Resultaat nul. Marjan van Noort (CDA) zo’n beetje van de fiets getrokken met diezelfde vraag. “Ja, het gaat goed, er komt een ontwerp, we werken in werkgroepen en we willen het goede houden en er nieuwe inzichten aan toevoegen.”
Ze zou nog verder informeren maar dat gebeurde niet en het leidde tot een appje onzerzijds: “je gaat me toch niet laten fantaseren over openheid en zo hè 😉” Het verhaal moest vermoedelijk in de raadsvergadering verteld worden – en niet in de krant.
Zoveel mensen kijken de raadsvergadering echter niet maar Marjan nam er alsnog het woord. Ze vertelde precies wat ze op de fiets al verteld had. ‘Er komt een coalitieakkoord aan en dat hebben ze met elkaar in de steigers staan. De sfeer is goed en over inhoud gaan we het hier nog niet hebben.’
“Een broedende kip niet storen” voegde iemand anders toe. In Apeldoorn is de broedende kip allang klaar. “Hoe snel wil je iets?” vroegen we ons af. De komende twee weken gaat de snelkookpan dan ook echt aan want 15 juni is het deadline day.
‘Interne communicatie’
Op het eiland van de politiek bouwt men aan een constructie voor zichzelf. Er speelt immers meer. Het lijkt erop dat de politiek de weg even kwijt is. Het vernieuwde CDA komt ervaring tekort en PE wilde wethouder worden. De VVD was al boos, SGP doet beschaafd mee bij het vragen om onmogelijke antwoorden in het dossier Tomassen.
“De sfeer is goed” is een mededeling uit de categorie interne communicatie maar omdat politiek nooit intern is doe je kiezers een juister plezier door te vertellen wat je doet. Van Eén-Ermelo hoorden we in het begin dat de openheid wenselijk was maar ook daar vernamen we nu dat we bij het CDA moeten zijn (zij zijn leider in de besprekingen).
De beslotenheid van het overleg, en intussen ook de houding van de oppositie, baart wat zorgen. De eerste raadsvergaderingen in deze samenstelling waren niet zo geweldig. Aan het eind van de vorige rit was men blij met elkaar. Gaan we nu weer twee jaar vechten voor we blij zijn?
De kunst is kiezers die in je investeren te behouden.


Beleef Passie in de Wijngaard

Sem Ros opent sushizaak in het pand waar je vader ooit een video huurde
maken we plek

Email: contact@ermeloschecourant.nl
Whatsapp: +31341559697
