Redactie /
29 mei 2026
| Centrum Ermelo

StEK, de kunstenaarsorganisatie op Stationsstraat 72A, het pand met de lachende zalm op de nok, speelt een rol in de festiviteiten rond de heropening van De Enk. Vrijdagmiddag opende wethouder Tigchelaar van Cultuur de nieuwe expositie en daarin zit veel verborgen.

“Het papier loshalen is lastig” vertelt de Japanse kunstenaar die nat papier gebruikt om haar werk gestalte te geven. “Zorgvuldig zijn en heel precies moet je werken”. Zij exposeert de komende weken in de galerie en haar werk is diep, je ziet wat als je er naar kijkt.

StEK doet meer. Veel van de bij hen aangesloten kunstenaars hebben werk gedoneerd voor een veiling die tijdens de heropeningsfestiviteiten van De Enk plaats vindt. In verschillende etalages rondom het winkelcentrum vind je ze terug.

De opbrengst van de veiling gaat naar vier goede doelen hetgeen bij Tigchelaar tot de opmerking leidde dat “het draait om kunst die niet alleen het oog streelt, maar ook het hart op de juiste plaats heeft”. Hij hoopt dat zaterdag 30 mei flink geboden zal worden.

StEK bestaat intussen al tien jaar en verkaste in die periode van leeg pand naar leegstaande winkel en vond uiteindelijk een vaste plek in de nieuwbouw van Sven en Bernadette Gravendeel (waar dat mede toe leidde lees je hier).

“StEK is goed bezig” vergat de wethouder niet te vermelden. “Het blijkt wel uit de gezonde groei van de stichting. Het aantal kunstenaars én vrijwilligers groeit gestaag. De drempel is laag, de gastvrijheid hoog. Het publiek weet jullie steeds beter te vinden voor een moment van inspiratie. Die dynamiek blijft sterk dankzij de zeswekelijkse wisselingen én de ruimte voor gastexposanten.”

De veiling start 30 mei om 15:30 uur.

Buitengewone ledenvergadering De Groene Draad: aandacht voor huurwijzigingen Uwoon

Sem Ros opent sushizaak in het pand waar je vader ooit een video huurde

Voor familieberichten
maken we plek
Bezoekadres: Stationsstraat 60, Ermelo
Email: contact@ermeloschecourant.nl
Whatsapp: +31341559697
ermeloschecourant.nl