
Voor het eerst sinds 1972: twee keer dezelfde coalitie
Sinds ‘Ermelo Zelfstandig’ zorgen verkiezingen elke keer voor verschuiving en nieuwe politieke speerpunten. Deze keer lijkt het anders te gaan en blijft de coalitie op haar stoel zitten. Wat zijn de voordelen van dit unieke moment?
Aan de ene kant heb je de ‘corporate’ organisatie van de gemeente, met directie en medewerkers. Zonder hen bestaat er geen overheid. De andere kant is politiek, vormgegeven door gemeenteraad en wethouders.
Wethouders werken binnen de organisatie maar zijn er geen onderdeel van. Die mix kan complex zijn: ‘de organisatie’ doet haar werk, bouwt aan beleid maar zonder politiek en bestuur komt dat er niet. Zo hangt men aan elkaar.
Verkiezingen zorgen doorgaans voor een interbellum van een jaar, en soms langer. Ambtenaren beginnen een paar maand vooraf de kat al uit de boom te kijken, zodra er uitzicht is op een coalitie ontstaat er weer meer leven.
54 jaar!
Voor de eerste keer in 54 jaar zelfstandig Ermelo lijkt het er op dat de coalitie blijft zitten en met hen ook het college van B&W.
Wethouders kunnen veel invloed hebben maar realiseren dat zelden alleen. Het zijn geen CEO’s die zelfstandig beslissen. Ze zijn meer een combinatie van bestuurder, onderhandelaar, procesmanager en politiek boegbeeld. Zonder hen komt een gemeentelijke organisatie nergens, en zij niet zonder die organisatie.
Niemand hoeft in Ermelo deze keer aan elkaar te wennen. De startsnelheid zal flink zijn en de agenda staat vol. De omgevingsvisie, leidraad voor zowel groei als gemeentelijke organisatie, wordt als eerste opgepakt. De komende drie jaar gaat men deze agenda afronden en werk voor de komende termijnen klaarzetten.
Opnieuw beginnen duurt langer
Begin je opnieuw, zoals nu in Harderwijk, dan duurt de opbouwfase van coalitie en college zeker een jaar. Inwerken kost tijd, een nieuwe baan naar jezelf toehalen heeft een periode nodig, wethouders zonder ervaring moeten veel leren in korte tijd. Pas daarna begint inhoud te leven, begrijpt het hoofd hoe hard het werkt en komt er iets van beleid op gang. Ambtenaren kunnen immers niets met een wethouder die niks weet.
Wat ook scheelt is dat in Ermelo straks ál die kennismakingsgesprekken niet gevoerd hoeven te worden. Wethouders zitten in allerlei overleggen en moeten weten wie in het dorp én de regio belangrijk is. Het ontbreken ervan scheelt wéken.
Deze fase slaat Ermelo over. Vanaf het moment dat de nieuwe coalitie getekend heeft gaat iedereen los. Je begint het al een beetje te merken.
Gaat het werken?
Of het werkt weten we over drie jaar. Wethouders verstouwen enorm veel informatie, de kans op vermoeidheid en slijtage is aanwezig. Bovendien zijn ze kop van jut, ook dat heeft impact. Vervang je elke vier jaar de wethouders dan heb je daar minder last van maar het Ermelose college kan van deze doorstart ook extra energie krijgen. Met zicht op de komende vier jaren zullen ze vermoedelijk ook iets minder voorzichtig zijn dan in eerste termijn.
Continuering van bestuur maakt nieuwe bruggen mogelijk en kan resultaten versnellen. Tegelijk zijn er, in de. politiek maar ook in het huis, mensen die er anders naar kijken. Die dynamiek wordt interessant.
Wat de doorstartende coalitie oplevert gaat Ermelo meemaken.


Beleef Passie in de Wijngaard

Sem Ros opent sushizaak in het pand waar je vader ooit een video huurde
maken we plek

Email: contact@ermeloschecourant.nl
Whatsapp: +31341559697
