“Verlies van focus” ligt op de loer lezen we in het bericht over verlenging van de afspraken tussen VVV en gemeente. De gemeente Ermelo is blij met de VVV zoals die sinds 2017 werkt maar ziet ook moeilijkheden, taakverzwaring en ’te veel doen’.
‘Te veel doen’ lijdt tot focusverlies en de gemeente ziet het als een bedreiging. Gastheerschap van Ermelo verdient ondersteuning maar of de inwoning van het Centrummanagement in de VVV goed bevalt is een vraag waar de meningen over uiteenlopen.
De VVV krijgt voorlopig jaarlijks haar subsidie en er wordt een professional toegevoegd voor 30K per jaar. “Niet om een rapport te schrijven dat in een la verdwijnt” wordt ons verzekerd.
“Tijdens het visietraject hebben we geconstateerd dat dorpsmarketing – het strategisch op de kaart zetten van Ermelo en haar imago naar potentiële gasten- niet ingevuld kan worden op basis van de huidige interne capaciteit, expertise en financiën.” Een extra kracht komt er die precies dát gaat doen: versterken.

De gemeente heeft het in haar stuk over de inzet van een ‘lokaal marketingbureau’. Zo’n bureau is doorgaans uitvoerend, je hebt het dan niet over verdieping maar over output, over ‘hoe’.
Het risico bestaat dat zonder een dieper idee de lange termijn er niet veel aan heeft. “Het beeld over het ‘waarom’ van Ermelo, ‘wat’ nodig is om het te versterken en ‘hoe’ een externe professional kan bijdragen zodat het een investering voor de lange termijn wordt” missen we in de stukken. Een dergelijke visie is het ijkpunt. ‘Wie willen we zijn?’ Posters komen vervolgens vanzelf.
Ermelo is goed met het ‘hoe’. Het waarom wordt vaak overgeslagen. Doeners.
En dan het Centrum Management.
Centrum Management (CME) werd halverwege de jaren 10 ambitieus opgezet en stortte treurig ter aarde. Geen draagvlak, geen visie. Wat van het CME rest is bij de VVV ingetrokken. CME betaalt (vanuit de reclamebelasting) mee aan activiteiten maar speelt verder een moeilijk te benoemen rol.
De feestdagenverlichting heeft Ermelo te danken aan enthousiaste mensen in het bestuur die de klus voortreffelijk oppakten, bloemen gedurende het zomerseizoen dragen bij. Het bestuur doet zijn best maar Ermelo is niet het makkelijkste dorp om samenwerking op gang te houden. Een stuk of twintig zijn actief, anderen draaien hun winkel en laten het overwaaien.
De gemeente schrijft dat “het risico (bestaat) dat de VVV de focus onvoldoende scherp stelt op haar kernactiviteiten. Bovendien zet de VVV capaciteit in voor centrumtaken van Stichting Centrummanagement Ermelo.”
Focusverlies zie je bij het CME ook terug. Niet onverwacht, het zijn dezelfde mensen.
Of de VVV de beste plek is om het CME te huisvesten wordt in het gemeentelijk verhaal onverholen betwijfeld. De verwachting is dat deze winter daar een antwoord op volgt.
Het nieuwe pand van Van Dam (de oude Wibra) en de ernaast gelegen
voormalige Jamin verstoren het beeld in het centrum.
Oproepen om er met mooie prints en raamfolie wat aan te doen
worden tot nu toe afgewimpeld.
Presentatie van leegstand was ooit een CME-taak. In de praktijk werkte het niet. Nu kijkt niemand er naar om en zit de kern van het winkelgebied langdurig tegen papier achter de ruiten aan te kijken. Een dwingender afspraak wordt node gemist.
CME pakt het niet op, al laat dat onverlet dat een ondernemer zichzelf verantwoordelijk zou moeten voelen voor de presentatie van zijn bouwproject in een winkelstraat.
Makelaar van der Hoek begrijpt het, hij liet onlangs de ruiten van zijn te koop staande pand tegenover Snackbar ’t Hoekje sfeervol beplakken.

Dát probleem, wie de verantwoordelijkheid neemt, bood alsnog kansen. Tijdens de laatste vergadering van het Centrummanagement/VVV ontstond een initiatief en inmiddels wordt gewerkt aan een wintersessie waarin gezocht wordt naar wat Ermelo nodig heeft om in 2035 levendig en aantrekkelijk te zijn. Het initiatief is in babyfase, een werkgroep wordt gevormd en laat in januari van zich horen.
“Een sterke VVV, een aantrekkelijk samenwerkend centrum en een interessante recreatiesector maken samen succes” zei een ondernemer uit het buitengebied eerder al eens. “Als ze met elkaar praten” voegde hij er aan toe.
Foto’s: eigen werk, Ermelo Buitenleven & Funda in Business
Ontdek meer van DE ERMELOSCHE COURANT - Wij zijn Ermelo
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

