Markt 2.0, wat een ellende

Twee colleges geleden liepen projectontwikkelaars de deur plat en ging een college door de bocht. “Als Plus en Action hierheen komen moeten jullie zorgen voor parkeerplaatsen.”

“OK”.

Met de kennis van nu was het toen zover niet gekomen want 360 parkeerplaatsen kost zowat elke boom de kop en dan ligt er een lelijk versteend terrein midden in het dorp. Why?

We hebben heel wat afgepraat over de Markt en de parkeerplaatsen.

Laurens Klappe, destijds wethouder, werd er ook gek van: “dan maar een parkeergarage op de Chevallierlaan”. Het hele dorp viel over hem heen.

De toezegging is er echter wel, er moeten parkeerplaatsen komen en Ermelo wil zijn bomen niet kwijt. In het nieuwe plan sneuvelen er zeker 50 en blijven er 18 over. Dat vinden bomenliefhebbers een slecht idee dus was er afgelopen woensdag volop reuring in de Raadszalen.

Het idee dat bij ons bleef hangen was om op de plek waar het toch al kaal is een verhoogd parkeerdek te maken, dan kan je op dezelfde ruimte meer auto’s kwijt.

Neem de fiets!

Tegelijkertijd is het natuurlijk onzin dat iedereen met de auto naar het centrum komt. “Neem de fiets mensen!” Het is vrijwel nooit langer dan 10 minuten rijden en je lost er een hoop problemen mee op. Maar de regels zijn ouderwets: per zoveel meter vloeroppervlak moet je zoveel parkeervakken hebben. Dus komt iedereen met de auto.

Daaraan heeft de gemeente zich gecommitteerd en daarom kan Ronald van Veen, de wethouder, geen kant op. “De overheid moet betrouwbaar zijn” zegt hij. Van de wens om Ermelo autoluw te maken komt zo ook niets terecht.

Vijftig bomen minder en nog niet voldoende plek dus het college denkt in de bocht van de Chevallierlaan een extra parkeerplaats te maken. Uit het zicht, onder de bomen. Die parking zal niet zo populair worden, de Groeneweg is ook niet de hotspot geworden die men dacht.

Markt 2.0 is typisch een product van een tijd voordat mensen begonnen na te denken. Nu ziet de wereld er anders uit en moet de gemeente alsnog ouderwets presteren.

Vijf miljoen gaat die “asfaltoplossing” kosten, gewoon meters neerleggen. Wat dat betreft is de idee om het toch al kale binnenterrein te voorzien van een parkeerdek zo gek nog niet.

De Raad is aan het einde van de maand aan zet.